תחומי התמחות

משמורת ילדים / חלוקת זמני שהות

חלוקת זמני שהות, כוללים זמנים מוגדרים (על פי המוסכם בין ההורים או על פי החלטת בית המשפט), בהם רשאי ההורה, שהילד אינו במשמורתו, לפגוש את הילד. חלוקת זמני שהות נועדה לשמר את הקשר בין ההורה שלא קיבל חזקה על ילדו, לבין הילד. שמירת הקשר אינה באה על חשבון מתן יציבות ובטחון לילד. ככל שגיל הילד קטן יותר, הוא זקוק לשהות מרובה יותר במחיצת אמו, ולכן לא ייקבעו, על דרך הכלל, לילד רך בשנים, חלוקת זמני שהות העלולים לגרום לנתק ממושך בינו לבין אימו. חלוקת זמני שהות נקבעים בהתאם למרחק המגורים בין ההורה הלא משמורן וההורה המשמורן, ובהתאם לצורכי הילדים וגילם. חלוקת זמני שהות הינה שונה בין מקרה למקרה ומגוונת ונקבעים באופן פרטני.

חלוקת זמני שהות, בדומה למשמורת, נקבעים באחת משתי הדרכים. הראשונה היא בהתאם להסכם אליו הגיעו ההורים, אשר יאושר בערכאה המתאימה. בהעדר הסכמה – באמצעות קביעת בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, אשר מסתמכים על תסקיר סעד, שנערך ע”פ המלצות של עובדת סוציאלית שמונתה מטעמם. העובדת הסוציאלית נפגשת עם שני ההורים ועם הילדים, שומעת את עמדותיהם ומכינה תסקיר הכולל את הרקע לסכסוך, מצב הילדים, מצב בני הזוג והמלצותיה לעניין המשמורת וחלוקת זמני שהות. במקרים מסויימים מבקש בית המשפט ביוזמתו, או על פי בקשת אחד הצדדים, חוות דעת של פסיכולוג מומחה גם לנושא המפגשים בין הילד להורה שאינו משמורן.

החלטה בעניין חלוקת זמני שהות אינה סופית וניתן לשנותה באמצעות הגשת בקשה לערכאה המתאימה.

חלוקת זמני שהות מקובלים

חלוקת זמני שהות המקובלים קובעים, כי ההורה הלא משמורן יוכל לפגוש את הילדים פעמיים בשבוע בשעות אחר הצהריים, כאשר ביקור אחד כולל שינה והביקור השני מסתיים בשעות הערב ובנוסף ביקור בכל סוף שבוע שני הכולל לינה. תקופות החגים מחולקים שווה בשווה בין ההורים, כך שאם הילדים חגגו חג אחד עם האב, הם יחגגו את אותו חג בשנה שלאחר מכן עם האם וחוזר חלילה.

את חופשות בית הספר בחגים סוכות חנוכה ופסח ניתן לחלק, כך שהילדים יבלו את מחציתה הראשונה של החופשה עם ההורה עמו שהו בערב החג ואת מחציתה השנייה של החופשה עם ההורה השני.

חלוקת זמני שהות מורחבים

ניתן להרחיב את חלוקת זמני שהות כך שיכללו תקופות לינה ארוכות יותר אצל ההורה שאינו משמורן. לדוגמא – לינה באמצע השבוע והחזרת הקטין ישירות למוסדות הלימוד.

כמו כן ניתן לקבוע, כי סוף השבוע מתחיל מיום חמישי בערב ומסתיים ביום ראשון בבוקר.

הפרת חלוקת זמני שהות על ידי האב

כאשר האב מפר את חלוקת זמני שהות, קשה לאם, שהילדים במשמורתה, לאכוף על האב לקיים את חלוקת זמני שהות, אולם היא תוכל לפנות לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני במספר בקשות:

  • בקשה לפי פקודת ביזיון בית המשפט, במסגרתה ניתן לבקש להטיל על האב קנס בכל מקרה של חלוקת זמני שהות.
  • בקשה לנקיטת סנקציות כלכליות נגד האב כגון: תשלום לשמרטפית, למטפלת או הוצאות אחרות הנגרמות לאם בזמן בו הילדים אמורים לשהות אצל האב.
  • בקשה לצמצם את חלוקת זמני שהות.

הפרת חלוקת זמני שהות על ידי האם

כאשר האם שהילדים שברשותה מפרה את חלוקת זמני שהות, האב יכול לאכוף את חלוקת זמני שהות במספר דרכים:

  • הגשת בקשה לפי פקודת ביזיון במסגרתה ניתן לבקש, להטיל על האם קנס בכל מקרה של הפרת חלוקת זמני שהות.
  • תלונה במשטרה – האב יוכל להגיש תלונה נגד האם בגין הפרת חלוקת זמני שהות. לצורך כך, יש להציג את החלטת בית המשפט או בית הדין הרבני (עם חותמת נאמן למקור) בדבר חלוקת זמני שהות או את הסכם הגירושין שקבע את חלוקת זמני שהות. המשטרה תזמן את האם למרכז לטיפול באלימות במשפחה או לתחנת המשטרה הקרובה ותזהירה לקיים את חלוקת זמני שהות. במקרים קיצוניים, מוגש כתב אישום בשל הפרת חלוקת זמני שהות.
  • פנייה לפקידת סעד – ניתן לפנות לפקידת הסעד, שטיפלה בנושא המשמורת וחלוקת זמני שהות, לבקשה לדרוש מהאם לקיים את חלוקת זמני שהות שנקבעו ולהזהירה כי אם לא תקיים את חלוקת זמני שהות תבוצע פנייה לבית המשפט.
  • במקרים קיצוניים במיוחד ניתן להגיש תביעה למשמורת על הילדים.