מן הבלוג

ביטול גירושין

ביטול הסכם גירושין- המקרים בהם ניתן להגיש תביעה

ביטול הסכם גירושין אינו תהליך פשוט, הוא מורכב ומחייב תהליך משפטי בבית המשפט לענייני משפחה. בדיוק כפי שהסכם הגירושין מחייב אישור של בית משפט (בהתאם לסעיף 2(א) לחוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג-)1973, כך גם ביטול ההסכם מחייב את נוכחותו של בית המשפט בקונפליקט. להסכם גירושין יש תוקף של פסק דין ובמידה ואחד הצדדים מפר אותו ניתן לאוכפו בזכות רשויות החוק (משטרה, הוצאה לפועל וכו').

הצדדים המעוניינים לתבוע את ביטול הסכם הגירושין צריכים להגיש תביעה לביטול הסכם גירושין לאותה ערכאה שאישרה את ההסכם. אם  בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. (לא ניתן להגיש תביעה לביטול הסכם גירושין בבית הדין הרבני אם ההסכם אושר בבית המשפט לענייני משפחה) בכל מקרה נהוג ומומלץ להתחיל את התהליך בייעוץ ראוי ומקצועי עם עורכי דין לענייני משפחה.

כדאי לדעת, ברוב המקרים בהם מוגשים בקשות לביטול הסכמי גירושין בתי המשפט לענייני משפחה נוטים לדחות את התביעות גם אם קיימות עילות ביטול ראויות. העקרון המנחה של בית המשפט הוא כמובן השאיפה המשפטית של "כיבוד הסכמים", רק במקרים חריגים מתקבלות תביעות לביטול הסכם גירושין. המאמר הבא יציג באילו מקרים כן ניתן לבטל הסכם, ובאיזה מקרים תהיה עילה לביטולו.

ביטול גירושין- במקרים הבאים:

  1. עושק- הסכם שנחתם בסחיטה: במקרה בו אחד הצדדים חתם על הסכם הגירושין שלא מרצונו החופשי. יש להוכיח כי סחטנות של צד א, על צד ב' נעשתה באופן ברור ותורגמה לכדי סעיפים או חלקים בהסכם. בנוסף, אם ישנם חלקים בהסכם בהם צד א' לא היה מודע לקיומם ולהשלכות שלהם, אם כי קשה מאוד להוכיח זאת בבית המשפט.
  2. הטעיה- מצג שווא: במידה וצד א' הציג בבית המשפט מצג שווא וצד ב' נפגע כתוצאה מכך. צד ב' יצטרך להוכיח כי אכן מדובר במצג שווא ורק אז תהיה עילה לשינוי ההסכם. למעשה נוצר מצב של צד א' חותם בחוסר תום לב על הסכם תוך שהוא מסתיר מהצד השני פרטים מהותיים וקריטיים להסכם (למשל הסתרת חשבון בנק או נכס כלשהוא).
  3. מילוי ההסכם- כאשר צד א' חתם על הסכם כשלמעשה לא הייתה לו כל כוונה למלא אותו וליישמו.
  4. במקרה בו אחד הצדדים חתם על ההסכם בגלל טעות, והצד השני היה מודע לטעות ולא שיתף את הצד השני ואת בית המשפט בקיומה. גם במקרים בהם הצד המטעה לא ידע על קיומה של הטעות אך היה עליו לדעת אודותיה וזו הייתה אחריותו יוכל בית המשפט לפסוק על ביטול ההסכם.
  5. תרמית ברורה בתהליך הסכם הגירושין: אי גילוי מסמכים, זיוף מסמכים, העלמת נתונים מהותיים ועוד.
  6. פגם בתהליך המשפטי: במקרים נדירים מאוד נופל פגם בהליך השיפוטי ונאלצים לבטל את ההסכם, בדרך כלל יהיה מדובר בסעיף שיכול לפגוע בילדים ויש לתקנו.
  7. קיפוח ברור של אחד הצדדים: שוב, במקרים נדירים בית המשפט יפסוק על ביטול ההסכם כי הסיק שצד א' מקופח באופן בלתי סביר על ידי צד ב', וחתם על הסכם הגירושין תוך כדי ביצוע וויתורים ללא כל סיבה סבירה, עד כדאי העלאת חשד ממש.

ביטול גירושין

 לסיכום

כאמור לא בקלות מבטלים הסכם גירושין, העילות לביטול צריכות להיות ברורות ומוכחות במהלך הדיונים לביטול. צריך להבדיל את התביעה לביטול הסכם לבקשות אחרות בתחום דיני המשפחה כמו למשל חלוקת זמני שהות שבהן אין צורך בביטול ההסכם, אלא רק לשנותו. ניתן להגיש בכל זמן נתון בקשה לשינוי ההסכמה שנחתמה בהסכם הגירושין בדבר משמורת הילדים, ובלבד שחל שינוי מהותי בנסיבות המצדיק את הבקשה.

לשאלות נוספות ולקבלת ייעוץ משפטי מקצועי בנושא ביטול הסכם גירושין אנו ממליצות לכם לפנות אלינו באופן ישיר, בטלפון 03-5469118. עורכת הדין איימי בכור וצוות עורכות הדין שעובדות איתה מביאות איתן ניסיון ומוניטין של יותר משני עשורים בתחום דיני המשפחה. אנו מטפלות במקרים של: גישורים, משמרות ילדים, מזונות, חלוקת רכוש, ידועים בציבור, אלימות במשפחה, מירוץ הסמכויות, גירושין, נישואין, הסכמי ממון, צוואות וירושות, הסכמים נוספים ועוד.