מן הבלוג

הסכם יחסי ממון

הסכם יחסי ממון- יצירת שקט לשנים קדימה

הסכם יחסי ממון מגדיר את מערכת היחסים הכלכלית (משאבים ונכסים) של בני זוג ובעיקר את חלוקת אותם נכסים של בני הזוג עם סיום הקשר שלהם, או במקרה של מוות אחד מהצדדים. כל שינוי של ההסכם חייב להיות בכתב ומאומת ע"י נוטריון.

חוק יחסי ממון בין בני זוג קובע, כי בעת פטירה או גירושין זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית מהרכוש והממון המשותף שצברו במהלך נישואיהם. הסכם ממון טעון אישור בית המשפט לענייני משפחה או של בית הדין הרבני.

הסכם יחסי ממון משרת זוגות בשלבים שונים בקשר הזוגי שלהם: לפני נישואין, ידועים בציבור (הסכם לחיים משותפים בין ידועים בציבור) וגם תוך כדי נישואין. אם זוג נשוי מעוניין כי במקרה של "פירוק החבילה" המשאבים והנכסים שלהם יופרדו, כך שכל צד יחזיק בנפרד בנכסיו והם לא יחולקו שרירותית על פי כללי החוק הם יהיו חייבים לעשות זאת במסגרת הסכם ממון.

אם מדובר בהסכם יחסי ממון טרום נישואים אין צורך בבית המשפט לענייני משפחה או בבית דין רבני, מספיק לאשרו אצל עורך דין נוטריון או אצל רשם נישואין. לעומת זאת במקרה של הסכם יחסי ממון לבני זוג נשואים- הזוג חייב לקבל אישור של בית המשפט לענייני משפחה, או בית דין רבני).

הסכם יחסי ממון יכול לחסוך מהצדדים ויורשיהם הליכים משפטיים עתידיים מיותרים, שכן ההסכם קובע מה יקרה במקרים של מוות או פרידה.

באיזה מקרים אנו ממליצים לכתוב הסכם ממון עם עורכי דין:

  • לעיתים רבות, בני זוג מגיעים מרקעים כלכליים שונים לחלוטין. ישנם מקרים בהם הורי החתן/ הכלה מעניקים נכס לזוג הטרי ורוצים להבטיח שבמקרה של פרידה מהירה או מהירה יחסית הזכויות לא ייפגעו. במדינה בה אחוז המתגרשים מתקרב בצעדי ענק ל-50% זהו צעד מתבקש.
  • במקרה של פרק ב' מאוחר ושל זוגיות מאוחרת בה כל צד רוצה להבטיח את עתידם הכלכלי של יורשיו ( ילדים מנישואין קודמים).
  • זוגות חד מיניים רבים מבקשים לערוך הסכם יחסי ממון בשל סיבות אובייקטיביות כאלו או אחרות.
  • הסכם יחסי ממון מהווה שפה משותפת, מציע תרחיש של חלוקת נכסים במקרה של פרידה. ההסכם מפשט את הפרידה שלרוב אינה פשוטה ומורכבת.
  • במקרה בו צד אחד הוא בעל חברה או מניות בחברה ורוצים להגן על הצד השני מפגיעה כלכלית של החברה בנכסים המשפחתיים (הגנה מפני נושים).
  • במקרה בו רוצים להימנע ממצב בו צד א' מתנה או מעכב מתן גט לצד ב'.

הסכם יחסי ממון

חשיבות עריכת צוואה

במקרה של עריכת הסכם ממון, הגם שמבוצע בגילאים צעירים של בני הזוג, רצוי לבצע באותו מעמד גם רישום צוואה לכל אחד מבני הזוג (במיוחד אם הזוג מבוגר יותר ויש לו ילדים מנישואים קודמים וברצונם של בני הזוג לשמור על זכויותיהם של הילדים על הנכסים המשפחתיים).

אדם יכול להוריש (על פי צוואה או כללי חוק הירושה) רק נכסים וכספים שבבעלותו, או את החלק שלו בלבד בנכסים משותפים (לפי הסכם יחסי הממון). הוא אינו יכול להוריש את רכושו או להורות מה ייעשה בו לאחר מותו אלא בצוואה בלבד.

הסכם ממון קובע כיצד יחולקו הנכסים של בני זוג בינם לבין עצמם, ובכך קובע מהו היקף העיזבון של כל אחד מבני הזוג, ואילו צוואה קובעת כיצד יחולק אותו עיזבון.

 

אישור הסכם ממון, שינוי הסכם ממון או ביטולו

ניתן לשנות הסכם ממון או לבטלו במספר מקרים.

כל שינוי בהסכם מחייב הסכמת שני הצדדים (בהסכמה חופשית). במידה והזוג לא נשוי מספיק לאשר את השינויים אצל עורך דין/ נוטריון ובמידה והזוג נשוי יש לאשר את השינויים בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני.

ההסכם ייכנס לתוקף רק אחרי חתימת כל הצדדים ולאחר אישור הסכם יחסי ממון רשמי של הרשות המתאימה.

ביטול הסכם יחסי ממון אינו הליך כה פשוט ויכול להיות מורכב. במקרה בו צד א' מעוניין לבטל את ההסכם בית המשפט יהיה חייב לבחון את הסיבה ועד כמה היא מצדיקה את הביטול. הצד המבקש יצטרך להוכיח  כי צד ב' פעל במרמה או הסתיר נכסים/ כספים ממנו.

עורכת דין איימי בכור, בעלת ניסיון של למעלה מ-20 שנה, מגשרת ומנהלת משרד עורכי דין בתחום דיני המשפחה. איימי חרטה על דגלה חזון וערכים ברורים של אמת, אמון, מוסר, צדק, יושרה ואהבת אדם. אתם מוזמנים לפנות את צוות המשרד ואנו נשמח לתת מענה ולסייע בכל הניתן. ניתן להתקשר אלינו בשעות הפעילות בטלפון 03-5469118.